Mage-milt-øvelsen – For mer letthet og mindre bekymring

Milten har som oppgave ikke bare å bearbeide inntatt næring, men ifølge tradisjonell kinesisk medisin også å bearbeide de mange intellektuelle og mentale påvirkninger vi er utsatt for. Hvis miltens funksjonskrets er overbelastet eller i disharmoni, kan det forårsake overdreven grubling, bekymringer, tungsinn, glemsomhet og treghet. Hvis funksjonskretsen til milten er i energetisk balanse, får mennesket derimot økt sinnsro, åpenhet, medfølelse, oppmerksomhet og glede.

Mage-miltkurset tar for seg mage-milt organsystemet fra perspektivet til tradisjonell kinesisk medisin (TKM). Du lærer øvelsen og kan når som helst trene på egen hånd. Du lærer også om mage-miltens funksjon innen TKM, og om hvordan du kan beskytte og pleie magen og milten.

Hvis mage-milt qi-en ikke lenger kan strømme fritt, kan det føre til opphopninger av ulike slag i kroppen. For å løse opphopningene, begynner magen-milt øvelsen med lette riste- og tøyeøvelser. Muskler og bindevev blir styrket gjennom regelmessig praksis. Kroppsvekten kan reguleres og du vil generelt få bedre bevegelighet. Den klargjørende kraften i denne øvelsen kan hjelpe deg til å fordøye bedre, både fysisk og mentalt. Du vil merke at du kan stå stødigere med begge føttene på bakken. Bekymringer forsvinner og hodet føles lettere.

Symptomer som opptrer i sammenheng med mage-milt-systemet ifølge tradisjonell kinesisk medisin:

  • Fordøyelsesproblemer og forstyrrelser i stoffskiftet
  • Matallergier, overvekt, undervekt
  • Muskelsykdommer, bindevevssvakhet
  • Cyster og ødemer
  • Vedvarende tretthet og utmattelse
  • Overdreven bekymring, grubling, negativ tenkning
  • Organsenkning